Δευτέρα, 1 Σεπτεμβρίου 2008

Σχέδιο σκοπιμοτήτων "Καποδίστριας"

Σχέδιο εξυπηρέτησης μικροκομματικών σκοπιμοτήτων ο «Καποδίστριας ΙΙ» που θέλει να εφαρμόσει η Κυβέρνηση της ΝΔ.- Η διαρροή του περιεχομένου της μελέτης του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης, για τις νέες συνενώσεις Δήμων και Κοινοτήτων, αποκάλυψε την προχειρότητα με την οποία χειρίζεται αυτό το θέμα, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Είναι προφανές, ότι δεν υπάρχει ουσιαστικός, πρωτοποριακός και ωφέλιμος σχεδιασμός. Δίνεται η εντύπωση ότι... όλες οι αποφάσεις λαμβάνονται με κυρίαρχο γνώμονα την εξυπηρέτηση μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων ορισμένων κομματικών στελεχών της Νέας Δημοκρατίας που θέλουν να εκλεγούν ή να επανεκλεγούν στη θέση του Δήμαρχου.

Το σημαντικότερο στοιχείο όμως είναι ότι, η Κυβέρνηση σχεδιάζει το νέο «Καποδίστρια», χωρίς πρώτα να αναλάβει τις υποχρεώσεις της και να τηρήσει τις προεκλογικές της υποσχέσεις, για την οικονομική ενίσχυση των Δήμων. Τα ερωτήματα, που προκύπτουν, είναι εύλογα:

Ποια δικαιολογία βρίσκει η κυβέρνηση και δεν έχει προχωρήσει στην εκταμίευση του ποσού των 250 εκατομμυρίων ευρώ προς τους ΟΤΑ, όπως ζητά η Κεντρική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων;
Πότε θα ικανοποιηθεί το αίτημα των Δημάρχων, για τη μεταφορά των τελών κυκλοφορίας (90%) στους Δήμους;
Και ποιος ο λόγος της καθυστέρησης στη δρομολόγηση της διαδικασίας καταβολής του 1,7 δις ευρώ υπό τη μορφή ομολόγων, όπως έχει ήδη συμφωνηθεί με το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών;
Κρίνεται απαραίτητο να προωθηθεί η οικονομική αυτοτέλεια των Δήμων. Πως μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο; Με τη πρόβλεψη γενναίας φορολογικής αποκέντρωσης, μέσα από τη ενεργοποίηση της συνταγματικής διάταξης, για τα τοπικά έσοδα. Αυτή η κίνηση πρέπει να γίνει σε συνδυασμό με τους ελεγκτικούς μηχανισμούς (διοικητικούς και κοινωνικούς) διαχείρισης του δημοτικού χρήματος, κάτι που θεωρείται επιβεβλημένο, αφού τα κονδύλια που θα διαχειρίζεται ο εκάστοτε Δήμαρχος θα είναι υπέρογκα, σε σχέση με τα κονδύλια που διαχειρίζονται σήμερα οι Δημοτικές Αρχές. Απαραίτητη είναι όμως και η δημιουργία Ταμείου Συνοχής για τους αδύνατους οικονομικά Δήμους.

Χωρίς όλα αυτά, δεν μπορεί να προχωρήσει κανένα σχέδιο συνενώσεων Δήμων και Κοινοτήτων. Και ουσιαστικά αποτελεί «χαστούκι» για την Κυβέρνηση, η άρνηση της ΚΔΕΚΕ και κατ΄ επέκταση των Τοπικών Ενώσεων Δήμων και Κοινοτήτων, να μην συμμετάσχουν στον διάλογο, για τη μελέτη του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αν πρώτα δεν ικανοποιηθούν τα οικονομικά τους αιτήματα.

Εφόσον επιλυθούν αυτά τα «ανοιχτά» οικονομικά ζητήματα για τους Δήμους, ακολούθως θα μπορούσε να γίνει η συνένωση ορισμένων Δήμων, για τους οποίους υπάρχουν ουσιαστικοί λόγοι. Να μην γίνει δηλαδή συνένωση για την … συνένωση.


Ειδικά, για την Αρκαδία, η μελέτη του ΙΤΑ προβλέπει την δημιουργία έξι ή επτά Δήμων. Το σενάριο περί δημιουργίας ενός Δήμου για ολόκληρη την επαρχία Κυνουρίας, είναι εκτός πραγματικότητας και οι εμπνευστές του δεν αντιλαμβάνονται ότι είναι ανεφάρμοστο και θα δημιουργήσει πολύ μεγάλα προβλήματα. Λειτουργικά και όχι μόνο. Η διατήρηση του σημερινού Δήμου Βόρειας Κυνουρίας είναι προς την σωστή κατεύθυνση. Την αυτονομία τους πρέπει να διατηρήσουν και άλλοι Δήμοι της Κυνουρίας (Λεωνιδίου και Τυρού, όπως και η Κοινότητα Κοσμά).

Όσο για τους άλλους προτεινόμενους Δήμους, μόνο ερωτηματικά μπορεί να προκαλέσει η πολυδιάσπαση της επαρχίας Γορτυνίας σε τρεις Δήμους! Φαίνεται ότι αυτό το «σπάσιμο» της επαρχίας σε τρία κομμάτια, εξυπηρετεί εσωκομματικά συμφέροντα. Από τη στιγμή, που σχεδιάζουν να δημιουργήσουν τρεις Δήμους στη Γορτυνία, γιατί δεν αφήνουν ως έχουν τα γεωγραφικά όρια των σημερινών Δήμων της επαρχίας αυτής;

Απορίας άξιο είναι ακόμα για ποιο λόγο ο Δήμος Φαλαισίας συνενώνεται με το Δήμο Μεγαλόπολης, ενώ δεν συμβαίνει το ίδιο με το Δήμο Γόρτυνος, ενώ η ίδια απορία υπάρχει και για τους Δήμους Λεβιδίου και Φαλάνθου οι οποίοι αντί να συνενωθούν με το μεγάλο Δήμο Τρίπολης, σχεδιάζεται η ένταξη τους σε Δήμο μαζί με τα Λαγκάδια και τη Βυτίνα!


Όλα τα ανωτέρω στοιχεία αποδεικνύουν ότι οι συνενώσεις, τις οποίες προγραμματίζει η ΝΔ, δεν πρόκειται να γίνουν, προκειμένου οι Δήμοι να μπουν σε μία αναπτυξιακή τροχιά, αλλά θα γίνουν για να μειωθεί ο αριθμός των ΟΤΑ, ώστε να είναι ευκολότερα ελεγχόμενη η Τοπική Αυτοδιοίκηση, από τον κεντρικό κυβερνητικό - κομματικό μηχανισμό. Όλα αυτά οδηγούν στο συμπέρασμα ότι οι νέες συνενώσεις θα δημιουργήσουν, παρά θα επιλύσουν προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουν σήμερα οι Δήμοι. Θα προκαλέσουν ακόμα μεγαλύτερα προβλήματα κυρίως στην εξυπηρέτηση των δημοτών οι οποίοι θα ζουν μακριά από την έδρα του νέου Δήμου. Ενδεχομένως, κάποιες μεμονωμένες συνενώσεις να είναι αναγκαίες να προχωρήσουν, μόνο για λόγους οι οποίοι θα ήταν ουσιαστικοί και θα μπορούσαν να αιτιολογηθούν. Όπως, απαραίτητο θα ήταν κάποιες περιοχές –και στην Αρκαδία- να παραμείνουν αυτοτελείς και αυτόνομες, για ιστορικούς λόγους.